4 Macam Manusia Menurut Syeikh Qodir Jailani


Menurut Syeikh Qodir Jailani ada 4 macam manusia:

Orang yang tidak berlisan dan tidak berhati;
Ini adalah tipe orang durhaka, lalai, dan jahil. Hati-hatilah jangan sampai anda seperti mereka dan jangan bergaul bersama mereka, sebab mereka layak mendapat azab.

Orang yang berlisan tapi tidak berhati; 
Perkataan orang seperti ini mengandung hikmah tetapi ia sendiri tidak mengamalkannya. Ia mengajak manusia kepada Allah, sementara ia sendiri menjauhi Allah. Jauhilah mereka supaya Anda tidak tertipu oleh keindahan perkataan mereka yang bisa membuat diri Anda terbakar oleh api kemaksiatan mereka atau terjerumus oleh kebusukan hati mereka.

Orang yang berhati tapi tidak berlisan;
Ini adalah tipe orang mukmin yang disembunyikan Allah Swt. dari pandangan makhluk-Nya. Allah Swt. Menerangi hatinya dan membuka mata hatinya hingga dapat melihat kekurangan dirinya sendiri, serta mengenalkan kepadanya petaka banyak bergaul dengan manusia dan bencana banyak bicara. Orang ini adalah kekasih Allah yang disembunyikan dalam pemeliharaan-Nya, padahal dia memiliki segala kebaikan dalam dirinya. Bergaullah dengan orang ini dan berkhidmatlah kepa¬danya, niscaya Allah Swt. mencintai Anda.

Orang yang belajar dan mengajar serta mengamalkan ilmunya (berhati dan berlisan);
Ia mengenal Allah Swt. dan memahami ayat-ayat-Nya. Allah Swt. memberinya ilmu yang tidak diketahui banyak orang dan melapangkan dadanya untuk menerima bermacam-macam ilmu. Berhati-hatilah untuk tidak berselisih dengannya, menjauhinya, atau meninggalkan nasihat-nya.

Nabi Sulaiman as. Dan Luqman al-Hakim pernah berujar, “Seseorang berbicara itu senilai perak dan diam itu senilai Emas.” Maksudnya apabila perkataan seseorang dalam kebaikan senilai perak, diam dari berkata buruk senilai Emas.

Dikutip dari kitab Nashaihul Ibad; Syekh Nawawi al-Bantani
Powered by Blogger.
close